sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

Viikko koulutuspolitiikkaa

Kevättalvi on todella mennyt yhdessä humauksessa. OAJ YSIen vaaleissa käydään uurnaäänestykset maanantain ja tiistain aikana. Vaalitulos selviää ensi viikon perjantaina. Huh. Onpa jännä viikko tulossa!

Takanakin on erittäin mielenkiintoinen kokonaisuus.
Olin järjestellyt alkuvuoden aikana tapaamista kansanedustajien kanssa eduskuntaan, jotta pääsisimme puhumaan koulutuspoliittisesti erittäin tärkeästä vaikuttamisen asiasta: varhaiskasvatuslaista. Käyhän lukaisemassa edellinen blogitekstini, mikäli aihe koskettaa tai haluat siitä lisätietoa. :)
Pidän erittäin tärkeänä sitä, että ammattijärjestöväellä on aktiiviset ja keskustelevat suhteet kansanedustajiin. Ajankohtaiskeskusteluissa näkökulmat yhteiseen asiaan ovat vaihtelevia ja on mielenkiintoista kuulla, mitä eri taustoja edustavat henkilöt ajattelevat asioista. Keskustelut avartavat omia näkökulmia ja laittavat ajattelemaan.

Eduskuntavierailu tehtiin 19.3.14. Päivä alkoi junamatkalla Pasilaan. Poikkesimme OAJ:n toimistolle tapaamaan Ritva Semiä, joka on erittäin hyvin perillä varhaiskasvatuslain uudistamisesta ja lain valmistelusta. Saimme häneltä hyvät eväät eduskuntaan.
Eduskuntaan matkasimme kello 13. Kävimme odotetun mielenkiintoisen keskustelun varhaiskasvatuslaista. Vaikuttava tilanne. Lisäksi ennen kotiinlähtöä osallistuimme täysistuntoon lehtereiltä kuuntelijan roolissa ja saimme tutustua eduskuntatalon yksityiskohtiin Satosen eduskunta-avustaja Ahvensalmen asiantuntevalla otteella.
Kerrassaan hieno päivä! Tällaisina päivinä saa voimaa edunvalvontatyöhön!

Saman viikon perjantaina matkasin OAJ Pirkanmaan tiedottajan roolissa yhteysopettajakoulutukseen Viking Gracelle. Mikä valtavan hieno laiva! Upeat kongressitilat, kaunis buffetsali, herkullinen ruoka ja upea joukko koulutettavia.

Lauantaiaamuna sain pitää oman koulutusosuuteni liittyen OAJ Pirkanmaan tiedottamiseen sekä valittuihin tiedottamisen linjoihin. Lisäksi esittelin tiedotuscasen liittyen OAJ 40 vuotta -tapahtumaan. Loppupäivän kuuntelin Nina Lahtisen mielenkiintoista ajankohtaiskatsausta koulutuspoliittisiin aiheisiin, kuvailin koulutusta ja päivitin tunnelmia OAJ Pirkanmaan facebook-sivulle.

Lauantai-iltapäivänä osuttiinkin tunteita herättävään oppilashuoltolain uudistukseen, joka astuu voimaan 1.8.14. Erityisluokanopettajana lain sisällöstä ja vaikutuksesta herää monta kysymystä ja huolta. Pohdin erityisesti lain tuomaa byrokraattisuutta, työmäärän lisääntymistä sekä arjessa tehtävän moniammatillisen yhteistyön tulevaisuuden kuvaa. Toivon, ettei uusi oppilashuoltolaki jätä opettajia yksin oppilaiden haasteiden kanssa. Lisäksi jäin miettimään, että toivottavasti kunnat soveltavat lakia järkevästi. Toivottavasti uusi laki ei johda lisääntyviin palavereihin, jotka ajoittuvat luokan-, erityis- ja aineenopettajilla nyt jo ylipaukkuvaan yt-aikaan. Uuden lainsäädännön tulisi aina purkaa esteitä. Nyt en ole varma siitä, purkaako tuleva oppilashuolto laki esteitä arjen työstä ja onko se todella rakennettu niin, että laki tukee lapsen ja nuoren todellista kasvua parhaalla mahdollisella tavalla? Opetusalalle ei tarvita yhtään lisää byrokratiaa. Yhtään lisää palavereja ei tarvita. Yhtään lisälappua täytettäväksi ei tarvita. Opetusalalle tarvitaan aikaa lapselle ja nuorelle, tarvitaan esteettömiä mahdollisuuksia toimia lasten ja nuorten terveellisen kasvun tukemiseksi, tarvitaan aikuisia, jotka ovat läsnä oikea-aikaisesti ja tukevasti. Opetusalalle tarvitaan moniammatillista työtä, jossa kaikki toimijat tietävät, mitä lapsen kanssa tehdään ja toimivat lapsen ympärillä yhteistyössä. Tarvitaan moniammatillista osaamista, jota jaetaan arjen haastavissa tilanteissa (eikä byrokraattisissa palavereissa).

Kaiken kaikkiaan koulutuspolitiikassa tapahtuu äärettömän paljon tulevaisuuteen vaikuttavia asioita. Nyt on tärkeää olla hereillä näissä kysymyksissä, eikä jäädä rannalle ruikuttamaan. Vaikuttaa voi!

Opettajakollega. Sinä voit vaikuttaa huomenna äänestämällä. Pirkanmaalla, muista numero 13. Tahtonainen OAJ:n valtuustoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti