Mitä minä haluan?
Haluan
tulevaisuuden hyvinvointia.
Lasten ja
nuorten hyvinvointi on Suomen tulevaisuus. Lasten ja nuorten tulevaisuuteen
pitää vaikuttaa juuri nyt. Tärkeää on sopivan tuntijaon sekä keskeisten
opetettavien asioiden löytäminen opetussuunnitelmiin. Päivähoito- ja perusopetuslakiin
vaikuttamalla voidaan säädellä opetusryhmien kokoa sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen
strategisia linjoja. OAJ:n tulisi olla vahvasti mukana lainsäädännön
kehittämisessä jo aivan varhaisessa vaiheessa. Välillisesti lasten ja nuorten
tulevaisuuteen ja hyvinvointiin liittyvässä valmistelussa (lastensuojelu sekä
yhteistyö muiden sektoreiden kanssa) tulisi tehdä työtä hartiavoimin. Erityisen
tärkeäksi vaikutettavaksi alueeksi koen varhaisen puuttumisen kehittämisen niin
lapsen psyykkisen hyvinvoinnin, pedagogisen tukemisen sekä lastensuojelun
näkökulmista. Tällaisessa työssä on oltava mukana, jotta lasten ja nuorten
hyvinvointi voidaan turvata.
Opettajien työhyvinvoinnilla
rakennetaan tulevaisuutta. Moni opettaja uupuu työssään liiallisen työmääränsä, haastavien työolosuhteiden sekä opetuksen laatu- ja määrävaatimusten vuoksi. Työssä on jatkuva kiire ja asioiden
valmistelu vie aiempaa enemmän aikaa. Oppilashaasteiden koetaan myös
lisääntyneen. Eikä se palkkakaan aina vastaa tehtyä työnmäärää. OAJ:n
valtuutetuilla on mahdollisuus olla mukana työsopimusneuvotteluihin liittyvässä
ajankohtaiskeskustelussa, jolla evästetään neuvottelijoita
sopimusneuvottelutilanteissa. Valtuusto hyväksyy myös tavoitteet, joilla pyritään
mahdollisimman hyvään tulokseen. Lisäksi tärkeää on olla mukana
lainsäädäntötyössä, jolla vaikutetaan muun muassa perehdyttämisen sekä
urasuunnittelun velvoitteisiin. Merkittäviä ovat myös tutkimukseen perustuvat
suunnitelmat, joilla voidaan vaikuttaa muun muassa työsopimusneuvotteluissa
opettajien työnkuviin ja niiden kehittämiseen. Lisäksi tärkeää on kyky vaikuttaa lainsäädäntöön riittävän varhaisessa vaiheessa. Näillä rakennetaan opettajan
hyvinvointia. Hyvinvoiva opettaja on avain lapsen hyvinvointiin.